Maak een professionele indruk met uw zakelijke brief en e-mail - oplossing

Maak een professionele indruk met uw zakelijke brief en e-mail - oplossing

De juiste vorm

  • De aanhef L.S. is erg onpersoonlijk en bovendien verouderd. Wees zo specifiek mogelijk: als u de naam van de geadresseerde kent, gebruik die dan. Als u geen naam weet, schrijf dan Geachte heer, Geachte mevrouw dan wel Geachte heer of mevrouw.
  • Gebruik geen voorletters in de aanhef. Correct is dus: Geachte mevrouw Wiersma.
  • In een zakelijke brief gebruik je geen PS. Dat staat onverzorgd; de boodschap hoort thuis in de brieftekst zelf.

 

Een aantrekkelijke, klantgerichte stijl

  • Ik hoop dat ik u voldoende heb geïnformeerd. Als u vragen hebt over dit aanbod, kunt u mij altijd bellen.
  • Bij bestellingen boven de € 100 brengen wij geen vrachtkosten in rekening.
  • Neem rechtstreeks contact op met de leverancier als u een ondeugdelijk product hebt ontvangen.


Het medium e-mail

  • Nee. Ook een zakelijke e-mail moet een duidelijke, correcte aanhef en afsluiting hebben. Het ontbreken daarvan staat erg slordig.
  • Een e-mail is doorgaans korter dan een brief. Gebruik korte zinnen en alinea's (niet langer dan 5 à 6 regels) en beperk de tekst bij voorkeur tot maximaal 3 alinea's. Toon en stijl zijn vaak wat informeler dan bij een zakelijke brief, maar zorg wel voor een correcte zinsbouw en spelling.
  • De namen die je in BCC zet, zijn niet zichtbaar voor de andere geadresseerden. Dat is handig als je niet wilt dat iemand weet dat er meer geadresseerden zijn. Ook voorkom je zo dat geadresseerden elkaars e-mailadres te weten komen. Dat is namelijk niet altijd wenselijk.

 

Met uw zakelijke correspondentie een goede indruk achterlaten?

Zijn er medewerkers die hun Nederlandse taalvaardigheden graag willen bijspijkeren? Bij Van Dale Taaltrainingen bent u aan het juiste adres!

 

Taaltraining Zakelijke correspondentie

Deze eendaagse taaltraining is bedoeld voor iedereen die regelmatig zakelijke e-mails en brieven schrijft en zich daarbij professioneler wil uitdrukken.
Ga voor meer informatie naar Zakelijke correspondentie >> 

 

Al onze trainingen zijn te volgen als open groepstraining, incompanytraining of individuele training.
Neem voor meer informatie contact op met Cily Schouteten via 088-700 2888 of via info@vandaletaaltrainingen.nl

 

Van Dale Taaltrainingen Zakelijk Nederlands:
Correct Nederlands • Helder zakelijk schrijven • Zakelijke correspondentie • Zakelijk Nederlands voor anderstaligen - spreken • Zakelijk Nederlands voor anderstaligen - schrijven

 

Van Dale Taaltrainingen Zakelijk Engels:
E-mail en telefoongesprekken • Netwerken • Presenteren • Rapporteren 
• Vergaderen • Zakelijk Engels voor officemanagers