Column van Jaap Parqui: ‘Hebt u uw weg in cyberspace al gevonden?’
Het leek of de boodschap door een teletijdmachine in ons postvakje terecht was gekomen. Had de post er dertig jaar over gedaan? Was de briefkaart misschien lang kwijt geweest en ergens weer gevonden? Een tandarts uit Arnhem neemt een abonnement op de Van Dale Taalbrief voor ƒ 125,00.
Ik kijk naar de postzegel. Ik zoek de tandarts op LinkedIn. Nee, hij is te jong om dertig jaar geleden een briefkaart te kunnen hebben gepost. Hij heeft hem deze week op de bus gedaan.
Broedend op een antwoord ga ik in het archief op zoek naar de doos met Taalbrieven. Al bladerend blijft mijn blik hangen: Wel of niet op het web? Ik heb een enorme to-dolijst, maar ik kan me niet beheersen en lees door. ‘Waarom gaan commerciële organisaties het web op? Omdat het nieuwe medium grenzeloze mogelijkheden biedt: iedereen die via zijn pc met het net verbonden is, is maar twee muisklikken verwijderd van alle informatie die u te bieden hebt. Uw dienstenaanbod, uw prijslijst, uw productnieuws, uw bestelformulier, de routebeschrijving voor uw klanten: alles is toegankelijk voor de hele wereld. Dat is wat internetgelovigen verkondigen. Maar is dat wel zo?’
Ik kom in een wereld terecht die ik eigenlijk al bijna vergeten was. Er wordt een nieuwe knipselkrant opgericht over taal en letteren. En voor informatie moet je opbellen. Een wereld vol zakelijke brieven en het taalgebruik dat daarbij hoort. En dan het heel voorzichtig aftasten van dat nieuwe internet, dat we web noemen. Er is nog geen wifi en geen Facebook en we leggen contact met een knerpend modem. De Taalbrief vindt het voorzichtig interessant. ‘Vanzelfsprekend zitten er tussen die vele honderdduizenden websites op internet – Bill Gates mag weten hoeveel het er precies zijn – een heleboel die extra interessant zijn voor de lezers van de Taalbrief.’ Of deze: ‘Okay, u surft al een tijdje over de digitale snelweg en hebt uw weg in cyberspace gevonden.’ En: ‘E-mail rukt op. Steeds meer mensen gebruiken elektronische post niet alleen voor een snel kattebelletje aan hun collega, maar ook voor zakelijke communicatie.’
Van Dale publiceerde het eerste onlinewoordenboek in 1996. Dat was heel spannend, want we gaven het gratis weg; onlineabonnementen en onlineadvertenties moesten nog komen. Inmiddels zijn we een aantal versies van dat gratis woordenboek verder en ook die gaan we dit jaar vervangen. Het onlinewoordenboek wordt overzichtelijker en handiger. Houd het in de gaten! De tandarts heb ik een abonnement op onze digitale nieuwsbrief aangeboden.
Jaap Parqui, taaluitgever bij Van Dale Uitgevers
Jaap Parqui (uitgever) en Heleen de Ryck (manager new business) delen maandelijks op het Van Dale Taalpodium wat hen inspireert en opvalt in de taalwereld.