Column van docent Engels Irene van der Spoel: 'Meer vat op verbetering van de Engelse taal'

Onderwijs ontwerpen is een belangrijk onderdeel geworden van het hedendaagse lesgeven. De leefwereld van leerlingen en studenten verandert snel. Helaas sluiten veel methodes en boeken hier niet op aan. Ook voor het schoolvak Engels is dit het geval. Leerlingen leren veel beter als de stof die ze moeten leren, aansluit bij hun interesses en taalniveau, maar de bestaande methodes passen hier lang niet altijd bij. Daarnaast zijn er binnen het vak Engels vaak veel niveauverschillen. Sommige leerlingen gamen bijvoorbeeld veel of kijken graag naar Amerikaanse series. Zij zijn vaak beter in Engels en zijn veel verder dan het niveau van de klas. Andere leerlingen hebben moeite met talen, worden niet blootgesteld aan Engels buiten de les of hebben op de basisschool nog geen Engels gehad. Deze leerlingen lopen vaak een beetje achter.

Voor docenten Engels is het daarom van groot belang dat ze onderwijs kunnen ontwerpen. Dit kan als een volledige onlinelessenserie, maar ook het maken van kleinere, complementaire opdrachten is al heel nuttig om bijvoorbeeld mee te differentiëren. De grammatica die hierbij aangeboden wordt, hoort te passen bij de context. Het is logisch dat als leerlingen over hun gewoontes moeten schrijven, ze de present simple leren of bijvoorbeeld adverbs of frequency. Soms is het echter lastig om te bepalen welk niveau geschikt is om te verwerken in een opdracht. Enige tijd geleden kwam ik een boekje van Van Dale Uitgevers tegen waarin de Engelse grammatica op ERK-niveau (Europees Referentiekader) gecategoriseerd is. Dit maakt dat het kiezen van de juiste grammatica- of taalfuncties een stuk eenvoudiger is geworden, in het bijzonder als er veel verschillende niveaus in een groep zitten.

Dit boekje heb ik ook weleens aan mijn leerlingen en studenten laten zien. Het is namelijk niet alleen handig voor docenten die onderwijs ontwerpen, maar ook voor leerlingen en studenten die hun Engels willen verbeteren. Een taal leren de meeste mensen beheersen door veel te oefenen, maar voor sommigen is dit een stuk lastiger; zij hebben specifieke handvatten nodig. Als ze zien welke grammaticale structuren ze kunnen gebruiken, kunnen ze hun taalgebruik heel gericht verbeteren.

Wat mij betreft een ideaal boekje dus, voor docenten én leerlingen.

Irene van der Spoel, docent Engels

 
Tip!
 
Vorig artikel
Volgend artikel

Gerelateerde artikelen

Probeer nu direct en zonder verdere verplichtingen Van Dale Online professioneel voor een dag. U krijgt tijdelijk toegang tot onder andere: de Dikke Van Dale, Oxford Dictionary en de online woordenboeken Duits, Frans en Spaans. Klik hier om een proefabonnement Van Dale Online professioneel aan te vragen.