Maak een professionele indruk met uw zakelijke brieven en e-mails

Maak een professionele indruk met uw zakelijke brieven en e-mails

We schrijven allemaal regelmatig een zakelijke brief of e-mail. Toch blijkt dat vaak lastiger dan we denken.  Kortom, er kan gemakkelijk iets misgaan. Fouten in vorm, stijl of opbouw verstoren de communicatie. Hoe voorkom je dat?


De juiste vorm


Weet u wat er mis is met de volgende elementen van een brief?



  • L.S.,

  • Geachte mevrouw B. Wiersma,

  • PS De door u bestelde artikelen worden vandaag door ons verzonden.

Een aantrekkelijke, klantgerichte stijl


Hoe zou je onderstaande briefpassages aantrekkelijker kunnen formuleren?



  • Hopende u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd, verblijven wij,

  • Bij bestellingen boven de € 100 worden door ons geen vrachtkosten in rekening gebracht.

  • De consument doet er verstandig aan in geval van ondeugdelijke levering rechtstreeks contact op te nemen met de leverancier.

Het medium e-mail



  • Klopt het dat een zakelijke e-mail geen aanhef hoeft te hebben?

  • Waarin verschilt een e-mail qua stijl van een brief?

  • Waarvoor dient eigenlijk de regel BCC?


Download en deel uit!


Wilt u bovenstaande tekst delen met anderen? Download hier de tekst en deel deze uit.


Tips voor professionele zakelijke correspondentie


Hier vindt u de oplossing >>.
Schrijft u regelmatig zakelijke brieven en e-mails en wilt u zich daarbij professioneler uitdrukken? Op dezelfde pagina vindt u meer informatie over onze taaltraining Zakelijke correspondentie.